Konwencja AETR to międzynarodowa umowa regulująca warunki pracy kierowców wykonujących międzynarodowy transport drogowy, obowiązująca w Polsce od 1992 roku. Obejmuje przewozy realizowane poza granicami Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
AETR określa maksymalny czas jazdy kierowców, który wynosi 56 godzin tygodniowo, z limitem 90 godzin w okresie dwóch tygodni. Dzienny czas jazdy to 9 godzin, z możliwością dwukrotnego przedłużenia do 10 godzin tygodniowo. Po 4,5 godzinach jazdy kierowca musi zrobić 45-minutową przerwę. Przepisy regulują również minimalny dzienny odpoczynek, który wynosi 11 godzin.
Przepisy konwencji - poza czasem jazdy kierowców reguluje i określa:
- obowiązkowe przerwy,
- rejestrowanie danych za pomocą tachografu,
- minimalny wiek kierowców na 18 lat dla pojazdów o masie do 7,5 tony oraz 21 lat dla większych pojazdów.
W Polsce odpowiednikiem konwencji AETR jest rozporządzenie 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady, dotyczące transportu na terenie Unii Europejskiej. Oba akty prawne regulują czas pracy, przerwy i odpoczynek kierowców, jednak konwencja AETR odnosi się do przewozów międzynarodowych poza UE. Dzięki tym regulacjom możliwe jest zapewnienie większego bezpieczeństwa na drogach oraz harmonizacja przepisów w międzynarodowym transporcie drogowym.