Konwencja CMR reguluje zasady międzynarodowego przewozu drogowego towarów.
Wprowadziła i ujednoliciła:
- warunki umowy o przewóz towarów,
- dokumentacje i odpowiedzialność przewoźnika,
- tryb skarg i reklamacji oraz roszczenia,
- przewozy wykonywane kolejno przez kilku przewoźników.
Stosuje się ją, gdy:
- miejsce nadania i dostawy są w dwóch różnych krajach, z których przynajmniej jedno rafytikuje konwencje,
- przewozy dokonywane są przez rządowe instytucje i organizacje.
Dowodem zawarcia umowy jest list przewozowy CMR, który musi być w trzech egzemplarzach dla:
- nadawcy,
- przewoźnika,
- odbiorcy (ten egzemplarz towarzyszy przesyłce).
Przepisy Konwencji CMR nie znajdą jednak zastosowania w przypadku przewozów:
- wykonywanych na podstawie międzynarodowych konwencji pocztowych,
- zwłok,
- mienia przesiedlenia.
Przy przyjęciu towaru przewoźnik jest obowiązany sprawdzić dane listu przewozowego dotyczące ilości sztuk, jak również ich cech i numerów oraz widocznego stanu towaru i jego opakowania. Jeżeli takiej możliwości nie ma, przewoźnik powinien dopilnować, aby do listu przewozowego zostały dopisane zastrzeżenia wraz z ich uzasadnieniem.